واکاوی اشتباهی رایج در بین مسافران

واکاوی اشتباهی رایج در بین مسافران

به گزارش گل ارکیده، هر بار که در طول سفر دست در جیب می کند مشتی تخمه بیرون می آورد. با ولع آنرا می شکند و پوسته هایش را به هوا پرتاب می کند. پوسته های تخمه گاهی از پنجره خودرو به بیرون می افتد، گاهی به جوی آب. گاهی روی سبزی طبیعت و گاهی روی شن های ماسه های داغ ساحل...، از این رفتار ابایی ندارد. هر بار یکی از جمع همسفرها با مهربانی تذکر می دهد که این کار سبب آلودگی محیط زیست می شود اما می گوید: «پوست تخمه و میوه هیچ مشکلی نداره. باد می بره. برمی گرده به طبیعت. خیالتون راحت!»


به گزارش گل ارکیده به نقل از ایسنا، شیرین نجوان، کارشناس ارشد گردشگری با این روایت کوتاه و به صورتی آشنا، به واکاوی رفتار مسافران و توریستهایی پرداخته است که با یک توجیه اشتباه به انباشت بیشتر زباله دامن زده و آنرا به تهدید سفر تبدیل نموده اند. وی در این یادداشت نوشته است: «برای همسفر و شهروندی که آموخته رها کردن تعدادی از زباله هایی که قابل تجزیه در طبیعت هستند ایرادی ندارد، چگونه می توان درباره ی آلودگی بصری توضیح داد؟ چگونه می توان به او در قالب یک فرد بزرگسال آموخت که قرار گرفتن ناهمگون و ناهماهنگ رنگ، فرم و جنس در فضا و طبیعت، آلودگی بصری یا دیداری معنا می دهد و می تواند با نازیبا کردن چهره طبیعت، بر هم زدن چرخه محیط زیست و در نهایت تخریب آن مانع از انتقال حس آرامش و انرژی قابل انتظار شود...
شیوع چنین تفکری در بین گردشگران که رها کردن مواد غذایی و زباله های تجزیه پذیر در طبیعت مشکلی ندارد، سبب شده است تا در مسافرت و گشت وگذار در کنار رودخانه، جنگل، ساحل و یا اغلب عرصه های طبیعی شاهد تلی از زباله هایی همچون پوست مرکبات، هندوانه، تخمه و بطور کل مواد غذایی باشیم که در گروه مواد تجزیه پذیر قرار می گیرند. بااینکه قرار گرفتن خیلی از انواع خوراک در این گروه کاملا درست است اما رها کردن آنها بهر دلیلی در طبیعت اقدامی ناشایست و جبران ناپذیر به شمار می آید. این نوع زباله ها برای طی روند تجزیه در طبیعت به بازه زمانی ۶ ماه تا یک سال نیاز دارند.
در اینروزها به تناوب زباله هایی از این نوع روی یکدیگر تلنبار شده و علاوه بر جذب حشرات، مصرف توسط حیات وحش و دام، راه افتادن شیرابه ها و... که اثرات نامطلوب زیست محیطی را بدنبال دارند، تا مدت ها با بوجودآوردن آلودگی بصری، چهره زیبای طبیعت را زخمی و نازیبا می کنند.
در ادبیات حرفه ای محیط زیست و حوزه پسماندها، به این نوع زباله هایی که امکان تجزیه در طبیعت را دارند، «زباله های زیست تخریب پذیر» می گویند. در حقیقت آنها زباله هایی هستند که بطور معمول از منابع گیاهی یا حیوانی نشأت می گیرند و امکان تخریب آنها وجود دارد.
در برخورد با این مساله جدا از گردشگران ناآگاه که با توجیه تجزیه پذیری صرف این نوع زباله ها، آنها را در طبیعت رها می کنند، برخی دیگر که از دانش نسبی نسبت به این مساله برخوردار می باشند، زباله هایی شامل پوست میوه ها و مواد غذایی خودرا در خاک محیط طبیعی مورد نظر دفن می کنند. در این زمینه نیز ملاحظات بسیاری مدنظر است. (هرچند اختلاف نظرهایی وجود دارد اما) [برخی] صاحبنظران زیست محیطی آنرا رد می کنند. آنها معتقدند با این کار چرخه تغذیه جانوران و حشرات بر هم زده می شود. از سویی دیگر برخی متخصصان این حوزه باور دارند زباله های تجزیه شونده اگر در خاکی دفن شود که از اکسیژن کافی برخوردار نباشد، گاز متان گلخانه ای تولید می شود که پتانسیل گرمایشی آن ۸۶ برابر بیش از دی اکسیدکربن است و در نتیجه لطمه بمراتب بیشتری به محیط زیست وارد خواهد شد. بدین جهت بهترین رویکرد در مدیریت چنین زباله هایی در مسافرت، جمع کردن آنها و سپس ریختن در سطل های زباله است.
اگرچه خیلی از گردشگران از موضوع نبود سطل های زباله کافی و یا انباشته بودن آنها از زباله هایی که بصورت منظم خالی نمی گردد، گلایه دارند اما بی گمان این مساله از خطای گردشگری که زباله تجزیه پذیر و یا تجزیه ناپذیر همانند بطری های پلاستیکی، فلزی و سایر زباله های خودرا در طبیعت رها می کنند، نمی کاهد. بدین جهت حتما باید هنگام ورود به طبیعت، کمپ و یا اقامت های کوتاه مدت بصورت مجهز وارد فضای طبیعی شوند و وسایل لازم برای جمع آوری زباله ها را همراه داشته باشند. به این معنا که گونی یا کیسه زباله ترجیحا قابل بازیافت برای جابه جایی زباله هایشان همراه خود ببرند و زباله ها را از محیط خارج کنند. گاهی باید کیلومترها با زباله هایی بدبو و غیرقابل تحمل همسفر شد تا فضای مناسبی برای رها کردن آنها یافت. در حقیقت باید مسئول زباله ای بود که تولیدکننده آن هستیم. باید گاهی بوی آزاردهنده آنها را ساعت ها درخودرو و یا بین وسایل مان تحمل نماییم تا به محل مناسب برسانیم؛ چونکه ما مسئول ایجاد زباله هایمان هستیم و نسبت به طبیعتی که مقرر است برای فرزندان مان و نسل های آینده نیز باقی بماند مسئول خواهیم بود.»




منبع:

1403/06/25
15:18:22
5.0 / ۵
34
تگهای خبر: آب , آلودگی , جنگل , زیست محیطی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
دوستهای گل اركیده
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است