مهر بررسی می كند؛
به نام مردم به كام شهرداری، طرح جدید كمكی به رفع آلودگی هوانمی كند
گل اركیده: طرح جدید شهرداری تهران برای پولی كردن زوج وفرد كمكی به مشكل آلودگی هوای تهران نمی كند و شهرداری در پوشش این طرح به نام حل آلودگی هوا، اهتمام در تأمین كسری درآمدهای خود دارد.
خبرگزاری مهر، گروه جامعه: آلودگی هوای تهران بعنوان یكی از چالش های اساسی زیست محیطی، همواره دغدغه مردم و بعضاً مسئولان شهری بوده است. مسئولان مربوطه در امتداد كاهش آلودگی هوا در سال های اخیر اقداماتی را درنظر می گرفتند ولی بنا به دلایلی اجرایی نمی شد. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل ونقل و ترافیك شهرداری تهران، علت اصلی اجرایی نشدن راهكارهای مؤثر كاهش آلودگی هوای تهران را عدم تحقق بودجه های دولتی برای اجرای این راهكارها بیان كرده است.
همین مسئله منجر به كسری بودجه دستگاه های مسئول ازجمله شهرداری تهران، نسبت به سال های گذشته شد و آنها را مجبور به اجرای راهكارهایی كرد كه هزینه مستقیمی برایشان نداشته باشد. از شناخته شده ترین این راهكارها می توان به فاز دوم طرح كاهش اشاره نمود كه با افزایش سطح كنترل معاینه فنی وسایل نقلیه، آورده مطلوبی برای آنها به همراه داشت. آورده های اجرای طرح كاهش به حدی برای آنها جذاب بود كه منجر به تقویت راهكارهای این چنینی شد و شهرداری تهران بعنوان یكی از متولیان بحث آلودگی هوا، پیش قدم در نمایش راهكارهای بعدی شد.
با توجه به بهبود كیفیت هوای تهران در سال جاری، مسئولان مربوطه از فرصت بهره برده و علت آنرا اجرای طرح كاهش اعلام نمودند. درحالی كه مطالعات مختلف نشان می دهد، علت اصلی و قطعی كاهش آلودگی هوای تهران، افزایش بی سابقه میزان بارندگی نسبت به سال های گذشته است.
اجرای طرح كاهش با عنایت به فراهم بودن زیرساخت ها نه تنها هزینه خاصی برای آنها درپی نداشت كه درآمد خوبی از محل افزایش تعداد مراجعات به مراكز معاینه فنی و افزایش تعداد جرایم نداشتن گواهی معاینه فنی برای آنها ایجاد كرد.
بنابراین شهرداری تهران به فكر تقویت این آورده ها افتاد و در ادامه ی اجرای طرح كاهش، طرح دیگری را معرفی نمود. آذرماه امسال پورسیدآقایی پیشنهاد حذف طرح زوج وفرد را بیان كرد و دلیل این پیشنهاد را این گونه عنوان كرد: مطالعات نشان داده است كه طرح زوج وفرد، طرح اشتباهی بوده كه در بلندمدت نه تنها آلودگی هوا را كاهش نداده است كه سبب شده مردم به سمت خرید خودروی ارزان قیمت با پلاك مخالف گرایش پیدا كنند و این امر سبب افزایش آلودگی هوا شود.
وی در ادامه پیشنهاد كرد: درصورت تصویب شورای ترافیك تهران، طرح زوج وفرد حذف و تبدیل به حلقه دوم طرح ترافیك شود كه هزینه ورود به آن باز یك سوم هزینه مجوز طرح ترافیك خواهد بود.
شورای ترافیك شهر تهران در تاریخ ۷ بهمن، جلسه ای را برای تصویب این طرح تشكیل داد كه اجماع بر ضرورت محدودكردن بیشتر تردد خودروهای شخصی در محدوده زوج و فرد به منظور كاهش آلودگی هوا صورت گرفت. بدین سبب تصمیم شورای ترافیك شهر تهران این شد كه از شروع سال آینده، طرح زوج وفرد حذف شود اما این طرح همچنان مخالفان سرسختی ازجمله شورای شهر تهران، فرمانداری تهران و پلیس دارد كه احتمال اجرای آنرا می كاهد.
به منظور بررسی اثرگذاری مثبت این طرح پیشنهادی در كاهش آلودگی هوای تهران لازم است كه بررسی های دقیق تری صورت گیرد.
دلیل اصلی نمایش این طرح این گونه بیان شده كه طرح زوج وفرد در بلندمدت به واسطه خرید خودروی دوم توسط مردم، منجر به افزایش آلودگی هوا شده است. سؤال اینجاست كه با عنایت به وضعیت فعلی اقتصادی كشور، چند درصد مردم قدرت خرید خودروی دوم دارند؟ ضمن این كه اگر كسی در شرایط قیمتی فعلی خودروی دوم خریده باشد، درصورت اجرای این طرح حتما توانایی پرداخت هزینه ورود به محدوده زوج وفرد را خواهد داشت. بدین سبب استدلال مطرح شده، دقیق و كارشناسی نیست و این طرح نمی تواند هیچ كمكی به كاهش آلودگی هوا كند.
یكی از مهم ترین محورهای مخالفت خیلی از مخالفان این طرح را می توان در صحبت سردار مهماندار، فرمانده پلیس راهور تهران پیدا كرد كه اظهار داشت: پولی كردن محدوده زوج وفرد بدون پیش بینی معابر جایگزین، سایر معابر را گرفتار به هم ریختگی می كند.
بنابراین با اجرای این طرح نه تنها مشكلی از ترافیك و آلودگی هوا رفع نمی گردد كه نظم ترافیكی در سطح شهر را مختل می كند.
محمدعلی احترام، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این مورد می گوید: پیش بینی می كنم كه طرح جدید موجب تجمع خودروهای فرسوده در یك منطقه از شهر می شود كه به سبب بالارفتن حجم ترافیكی در آن منطقه، انتشار آلودگی باز بالا می رود.
برای اجرای چنین طرحی كه می تواند تنش های اجتماعی فراوانی را به همراه داشته باشد، لازم است مطالعات علمی و كارشناسی دقیقی صورت گیرد. هرچند پورسیدآقایی از انجام مطالعات در این خصوص گفته است، اما پوریا محمدیان، دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیك كشور می گوید: تا این لحظه و گذشت بیشتر از یك ماه از طرح پیشنهادی معاون ترافیك شهردار تهران درباره حذف طرح زوج وفرد، هیچ مستنداتی درباره این تغییرات به دست ما نرسیده است.
با توجه به نكات ذكرشده می توان اظهار داشت كه این طرح نه تنها توانایی كاهش آلودگی هوا را ندارد كه می تواند مشكلات بیشتری را در مدیریت شهر تهران به وجود آورد. بدین سبب این گونه بنظر می رسد كه شهرداری تهران در پوشش حل معضلات ترافیكی و آلودگی هوای تهران درنظر دارد كسری هزینه های خودرا ازطریق اعمال چنین طرح هایی جبران كند. بدین سبب انتظار می رود كه شورای شهر تهران در بررسی اجرای این طرح، تمامی جوانب را درنظر گرفته و در مقابل خواسته شهرداری تسلیم نشود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب