كلانتری:

۹ درصد برق كشور به وسیله مازوت تولید می شود

۹ درصد برق كشور به وسیله مازوت تولید می شود

گل ارکیده: رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: حالا 5000 مگاوات از حدود 60 هزار مگاوات برق بوسیله سوخت مازوت تولید می شود بدین سبب حدود 9 درصد برق به وسیله مازوت تولید می شود.


به گزارش گل ارکیده به نقل از مهر، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به ماموریت های محیط زیست، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۶ هیچ طرح اجرائی بزرگی در مملکت بدون ارزیابی زیست محیطی شروع نشده است این در حالیست که قبل از آن و خصوصاً در دهه های نخست بعد از انقلاب، پروژه ها مطالعات زیست محیطی نداشتند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دهه های نخست انقلاب، مسایل زیست محیطی در پروژه های بزرگ شامل دولتی یا خصوصی جایگاهی نداشت، و به تدریج با تصویب قوانین مختلف همه وادار شدند که در پروژه هایی که قصد اجرای آنرا دارند به موازات مطالعات فنی طرح ها، مطالعات زیست محیطی نیز انجام دهند و اجرای طرح ها حداقل خسارت های زیست محیطی را داشته باشند. بعنوان مثال هیچکدام از سدهایی که اجرا شده بودند، پیوست مطالعات زیست محیطی نداشتند. کلانتری با اشاره به اینکه بعد از شروع برنامه ششم توسعه برمبنای قانون دستگاهها، دولت و بخش خصوصی از اجرای پروژه های بزرگ بدون انجام مطالعات زیست محیطی منع شدند و هیچ گاه پروژه ای که به محیط زیست لطمه بزند، شروع نمی گردد. اظهار داشت: در حوزه محیط طبیعی برمبنای پروتکل های بین المللی باید حدود ۱۷ درصد از وسعت کشور در حوزه مناطق حفاظت شده قرار بگیرد که تا به امروز ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار و به عبارت دیگر ۱۲ درصد از وسعت کشور در حوزه مناطق حفاظت شده در امتداد حفظ منابع ژنتیک برای نسل های بعد قرار گرفته است. وی اظهار داشت: یکی از وظایف سازمان محیط زیست حفاظت از حقوق نسل های بعد است. مناطق حفاظت شده باید دست نخورده باقی بماند، منابع ژنتیک شامل ژنتیک حیوانی، ژنتیک گیاهی و جانوری باید حفظ شود. ما دراین زمینه وظایف اجرائی داریم و از مناطق حفاظت شده فعلاً با حدود ۳۴۰۰ محیط بان و نزدیک به ۷۰۰ پاسگاه محافظت می شود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه توسعه پایدار ضد هیچ نظام، دین یا کشوری نیست اما پرهزینه است، اظهار داشت: وقتی جاده، کارخانه یا بندری راه اندازی می شود با حفظ شرایط توسعه پایدار هزینه ها ۲۰ درصد تا گاهی ۱۰۰ درصد افزایش می یابد. ما درصدد فرار از این هزینه اضافی بودیم چون محیط زیست را در حد شکاربانی می دیدیم. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۵۰ سازمان شکاربانی داشتیم که بعداً سازمان محیط زیست تشکیل شد. در عرصه بین المللی نیز وظایف محیط زیست افزوده شد. وی افزود: امروز مراقبت از کارخانه ها و واحدهای تولیدی که آلاینده نباشند و مراقبت از بخش کشاورزی، خدمات و صنعت وظیفه سازمان محیط زیست است و طبق قانون باید عمل کرد اما بزرگترین چالش ما این است که منافع بلندمدت درمقابل منافع کوتاه مدت قرار می گیرد. کلانتری اظهار داشت: بیشتر دولت های جهان منافع کوتاه مدت را به منافع بلندمدت ترجیح می دهند، مثلاً ترجیح می دهند کارخانه ای تولید داشته ولی هوا ناسالم باشد تا اینکه تولید نباشد و هوا سالم بماند. در این موارد چالش های فراوان داریم. آلودگی هوای اخیر هم یکی از همین مسایل بود. اگر می خواستیم هوا سالم بماند به ناچار باید از حمل و نقل خودرو های سنگین و تولید کارخانه هایی که مازوت مصرف می کردند، جلوگیری می کردیم. از جانب دیگر حکومت ها می گویند که باید حمل و نقل داشته باشم، گرچه آلاینده باشد. وی این تضادها را چالش های بزرگ محیط زیست در کشورهایی چون ایران و کشورهایی که ساختار آن با صنعت نفت شکل گرفته است، برشمرد و اظهار داشت: مدیریت تضاد منافع کوتاه مدت و طولانی مدت مهم می باشد. برای جلوگیری از آلودگی هوا خصوصاً در هوای ساکن و سرد باید از حمل و نقل شبانه تهران جلوگیری نماییم اما شهرداری می گوید اگر حمل و نقلی نباشد، ساخت و ساز متوقف می شود، حمل و نقل نباشد کارخانه تعطیل و کالا انباشته می شود. کلانتری در ادامه اظهار نمود: حالا ۵۰۰۰ مگاوات از حدود ۶۰ هزار مگاوات برق بوسیله سوخت مازوت تولید می شود بدین سبب حدود ۹ درصد برق به وسیله مازوت تولید می شود. در ستاد مقابله با کرونا مصوب شد در نیروگاه هایی که در حاشیه شهرهای بزرگ هستند، مازوت سوزانده نشود. اگر گاز کم است ممکنست حدود یک الی دو ساعت نیروگاه روزانه تعطیل شود اما در نیروگاه هایی که با شهرها فاصله دارند، در مناطق کم جمعیت هستند یا در مناطق کویری با تراکم جمعیت کم، می توان مازوت سوزانده شود که خسارت کمتری به همراه دارد. بدین ترتیب شرایط را مدیریت می نماییم. وی بیان اینکه همه کارخانه ها آلاینده نیستند، بر استفاده از فیلتر در کارخانه های سیمان اصرار کرد و اظهار داشت: اگر کارخانه های سیمان از فیلتر استفاده نکنند، زندگی مردم سیاه می شود. کارخانه هایی که فیلتر نمی گذارند و آلاینده هستند، در شرایطی که هوا سرد و سنگین است و باد نمی وزد، تعطیل می شوند. رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به آلایندگی خودرو ها اظهار نمود: خوشبختانه از شروع سال جاری غیر از ۱۲ هزار خودرو که سال قبل تولید و انبار شده بود و قرار شد بعنوان خودروی تولید سال ۹۸ فروخته شود، سایر خودرو های سواری از استاندارد یورو ۵ برخوردار می باشند. کلانتری در ادامه اظهار داشت: در تولید بنزین و گازوئیل استاندارد دستاورد بزرگی داشتیم. تولید بنزین و گازوئیل استاندارد در سال ۱۳۹۲، صفر لیتر بود اما هم اکنون بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر در روز بنزین و گازوئیل استاندارد تولید می شود و قسمتی از آنرا صادر می نماییم. وی گفت: اگر این کار انجام نمی شد، کلانشهرها قابل زیستن نبود. اگر امروز بنزین و گازوئیل تولیدی سال ۹۲ توزیع می شد، قتل عام مردم از آلودگی هوا بمراتب بیشتر از کرونا بود. این دستاورد بسیار بزرگی است که امروز یک لیتر بنزین تولیدی کمتر از استاندارد یورو ۴ نداریم. کلانتری همین طور با اشاره به برنامه دولت برای نوسازی خودرو ها و ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار نمود: حدود ۷۰ درصد کامیون های کشور بالای ۳۰ سال عمر دارند و فرسوده می باشند. این کامیون ها حتی اگر گازوئیل استاندارد هم مصرف کنند، آلاینده هستند. قرار بود از سال ۱۳۹۵ نوسازی شروع شود و به همین دلیل در سال ۹۵، ۱۰ هزار دستگاه نوسازی شد اما بعد از آن با تحریم های رئیس جمهوری آمریکا مواجه شدیم. وی ادامه داد: حتی تولید داخل کامیون حدود حداقل ۱۰۰ هزار دلار هزینه دارد و برای واردات کامیون نیز ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار ارز نیاز است. بعد از تحریم با کاهش درآمدهای ارزی مواجه شدیم. برای نوسازی ۳۰۰ هزار دستگاه کامیون باید حداقل حدود ۴۰ میلیارد دلار ارز تخصیص دهیم بدین سبب تحریم ها مانع نوسازی ناوگان حمل و نقل چه در بخش باری و چه در بخش مسافری شد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد اتوبوس های تهران فرسوده می باشند اظهار داشت: اینها باید به ذوب آهن بروند، ۶۰ درصد آلایندگی هوای تهران خصوصاً در فصل زمستان مربوط به خودرو های دیزلی شامل کامیون، مینی بوس و اتوبوس است. کلانتری افزود: ۲۰ درصد آلاینده ها مربوط به نیروگاه ها و پالایشگاه ها و ۲۰ درصد هم مربوط به بخش های دیگر است. در فصل گرما نیز آلاینده ازن را داریم این در حالیست که در گذشته اطلاعی از شاخص ازن نداشتیم. ازن در سطح بالا نعمت و برکت است چون جلوی اشعه های ماوراء بنفش و مادون قرمز را می گیرد اما در سطح پایین مسموم کننده است. وی اشاره کرد: تا دو سال پیش دستگاه سنجش آلاینده ازن را نداشتیم بدین سبب جزو فاکتورهای کیفیت هوا محاسبه نمی شد اما از سال قبل این آلاینده وارد فهرست شاخص ها شد و به همین دلیل برای جلوگیری از حلال های فرار در پمپ بنزین ها برنامه ریزی می نماییم و در حال راه اندازی سیستم «کهاب» در پمپ بنزین ها هستیم تا بخارات بنزین - که یکی از عوامل اصلی تولید ازن سطح پایین است - مهار شود. کلانتری اشاره کرد: تلاش می شود تا حداکثر دو سال دیگر همه پمپ بنزین ها جلوی تبخیر بنزین را بگیرند و در نتیجه تولید ازن سطح پایین کاسته می شود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت گرد و غبار در کشور توضیح داد: ما تا دو سال آینده تقریباً گرد و غبار با منشا داخلی در کشور نخواهیم داشت. گرد و غبارهای داخلی کشور در فصل پاییز و زمستان و گرد و غبارهای با منشا خارجی در فصل بهار و تابستان است و ما با همت دولت ۳۷۰ میلیون دلار از صندوق توسعه گرفتیم طی سه و نیم سال قبل در تثبیت گرد و غبار داخلی توسط دستگاه های مختلف همچون سازمان جنگل ها و مراتع، وزارت نیرو و وزارت کشاورزی گرد و غبار با منشا داخلی به خصوص در مناطق بحرانی مانند خوزستان صرف کردیم. وی افزود: منشا داخلی گرد و غبار خشک شدن تالاب ها بود. در گذشته سدسازی ها بدون انجام مطالعات زیست محیطی تولید شده بود و این سدها موجب شد جلوی سیلاب ها گرفته شود و آب به تالاب های بزرگ و کوچک نرسید. در نتیجه این تالاب ها به تدریج خشک شدند که همچون آنها می توان به دریاچه ارومیه اشاره نمود. ما سدها را ساختیم و آب را مهار کردیم و آب به تالاب ها نرسید و از آنجایی که بستر تالاب ها و دریاچه ها عمدتاً نمکی است، این تالاب ها به منشا گردوغبارهای نمکی تبدیل شدند. حدود دو سال و نیم است که دیگر گرد و غبار با منشا داخلی نداریم. اگر هم گرد و غبار داشته باشیم با منشا خارجی است. وی افزود: متاسفانه تعاملات ما با عراق موفق نبود و دولت متمرکز آنها نتوانست به وظایف خود عمل کند. همچنان در حال رایزنی هستیم. هرچند که مقامات عراقی معتفدند که ترکیه در بالادست سد راه اندازی کرده و این کار سبب خشکی تالاب های عراق شده است. در عراق حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر مربع تالاب وجود داشت که بخش عمده ای از آنها به سبب سدسازی حشک شده اند. معاون رئیس جمهور درمورد تاثیر مالچ پاشی بر مهار گرد و غبار اظهار داشت: مالچ پاشی مربوط به شن روان است نه گرد و غبار. حالا به اجبار در بعضی موارد که شهر یا روستایی در معرض تهدید است با مالچ پاشی موافقت می نماییم. حداکثر سالانه بیش از ۱۰ هزار هکتار مالچ پاشی انجام نمی شد چونکه مالچ مانند قیر رقیق است که حدود سه چهار سال هم ماندگاری دارد. وی افزود: درمورد ریزگردها برنامه گسترده ای داشتیم، تمام ۳۰ میلیون هکتاری که شناسایی شد بعنوان منابع داخلی ریزگردها با این ها تثبیت کردن با قرق با نهال کاری با مالچ های غیر نفتی کم و رساندن آب به این مناطق. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ما در دولت تدبیر و امید برای اولین بار برای تالاب های کشور حق آبه تعیین کردیم. ما امروز برای ۳۵ تالاب حق آبه تعیین کردیم که هم شورای عالی آب و هم دولت تصویب کرده که حق آبه تالاب معادل حق آبه کشاورزی است یعنی اگر ۲۰ درصد آورد رودخانه ای کم شد، ۲۰ درصد از حق آبه کشاورزی و ۲۰ درصد از حق آبه تالاب ها کم می شود. کلانتری در بخش دیگری از صحبت های خود درباره معضل فاضلاب کشور اظهار داشت: مسئولیت فاضلاب با وزارت نیرو و مسئولیت آبگرفتگی ها با وزارت کشور و شهرداری ها است. برای حل معضلات فاضلاب از منابع صندوق داخلی و خارجی استفاده می شده اما آبگرفتگی ها با فاضلاب متفاوت می باشد. آبگرفتگی ها نیز دو شبکه مجزا است از فاضلاب و نمی توانند با یکدیگر اقدام شوند. وی افزود: شهرداری ها موظف به جمع آوری آبگرفتگی ها هستند و باید دراین زمینه به آنها کمک گردد اما زمانی که سیلاب رخ می دهد، وظیفه وزارت نیرو است که سیلاب ها را به خارج از شهرها هدایت کند.

1399/11/20
13:28:19
0.0 / ۵
1149
تگهای خبر: آب , آلاینده , آلودگی , جنگل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است