انصاری:
راهکارهای کوتاه مدت نمی تواند پاسخی مناسب برای رفع مشکل آلودگی هوا باشد
به گزارش گل ارکیده، رییس سازمان محیط زیست با اعلان اینکه تا آن زمان که «سیاست های هوای پاک» فاقد اهمیت و اولویت درخور باشد، صرف وضع قوانین نمی تواند به حل مسئله منجر شود، اشاره کرد: بسنده کردن به راهکارهای کوتاه مدت نمی تواند پاسخی مناسب برای رفع اشکال آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور پیش روی ما قرار دهد.
به گزارش گل ارکیده به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، شینا انصاری در یادداشتی نوشت: وقتی در اواخر دهه هفتاد شمسی، روز ۲۹ دی ماه به عنوان روز ملی هوای پاک به تصویب رسید، امید بر این بود که با اجرای برنامه ملی کاهش آلودگی هوای شهر تهران که در سال ۱۳۷۹ در هفت محور به تصویب رسید، حتی در دی ماه هم - باتوجه به وقوع پدیده وارونگی دما و تشدید آلودگی هوا در این ایام از سال - شاهد آلودگی هوا در تهران نباشیم، ولی اجرا نشدن برنامه ها در سالیان بعد سبب شد که نه فقط در تهران که در هفت کلانشهر کشور، آلودگی هوا به یکی از با اهمیت ترین مسائل محیط زیستی کشور تبدیل گردد.
بعد از گذشت هفت سال از تصویب قانون هوای پاک، همچنان بخش زیادی از تکالیف قانونی اجرا نشده است. از مجموع ۱۶ محور عملیاتی قانون هوای پاک و از ۲۲۸ حکم شناسایی شده برای ۲۳ دستگاه اجرائی، ۲۸ حکم انجام شده، ۱۳۸ حکم بصورت ناقص اجرائی شده و ۶۲ حکم نیز انجام نشده است.
بطور مثال در حوزه اسقاط خودرو های فرسوده حدود ۲۷ میلیون خودرو باید از چرخه فعالیت بیرون بروند. اما از سال ۱۳۹۶ تا حالا فقط ۴۴۰ هزار وسیله نقلیه اسقاط شده، یعنی ۱/۶ درصد از تکلیف قانونی محقق شده است.
ارتقاء کیفیت سوخت مصرفی وسایل نقلیه موتوری یکی دیگر از مواد قانون است که مطابق آن باید از سال ۱۳۹۹ سوخت توزیعی کشور استاندارد ملی (یورو ۴) را دارا باشد. اما حال روزانه از ۱۱۲ میلیون لیتر سوخت توزیعی، ۴۴ میلیون لیتر سوخت «یورو۴» در کشور توزیع می شود (معادل ۳۹ درصد).
در ناوگان حمل و نقل عمومی، سهم حمل و نقل با اتوبوس و مترو از سفرهای شهری باید ۵۰ درصد باشد. اما حال سهم حمل و نقل با اتوبوس و مترو فقط ۱۳ درصد است.
در توسعه انرژی های تجدیدپذیر مطابق با ماده ۱۹ قانون، سالانه ۳۰ درصد از افزایش تقاضای برق کشور باید از انرژی های تجدیدپذیر تامین می شد. اما از سال ۱۳۹۶ تا انتهای سال ۱۴۰۲ ظرفیت تجمیعی نیروگاه های تجدیدپذیر کشور حدود ۶۱۱ مگاوات معادل با ۲ درصد از افزایش تولید بوده است.
در سالیان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ هیات وزیران دولت وقت، طی دو نوبت مهلت قانونی اعمال استانداردهای آلایندگی خودرو ها، موتورسیکلت ها و وسایل نقلیه غیرجاده ای وارداتی و تولید داخل را تمدید کرده است که طبیعتاً منجر به کاهش کیفیت هوای کشور شده است.
همین طور در آخر سال مالی ۱۴۰۲ فقط ۱۳ درصد اعتبار موردنیاز سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با اجرای تکالیف قانون هوای پاک در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.
ارزیابی محورهای اصلی قانون هوای پاک نشان میدهد حل مسئله آلودگی هوا به رغم وجود قوانین و بخشنامه ها به دلیلهای مختلف در اولویت قرار نداشته است.
به بیان دیگر نتایج خطرناک آلودگی هوا بصورت کامل درک نشده اند. مرگ های منتسب به آلودگی هوا ملموس و عینی نبوده اند و خسارات اقتصادی آلودگی هوا گرچه بارها و بارها گفته شده اند، ولی گویی شناخت دقیقی از عمق و وسعت مسئله وجود نداشته است. تا آن زمان که «سیاست های هوای پاک» فاقد اهمیت و اولویت درخور باشد، صرف وضع قوانین نمی تواند به حل مسئله منجر شود.
سازمان حفاظت محیط زیست در دولت چهاردهم ضمن فعال نمودن کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور و برگزاری مستمر جلسات با حضور معاون اجرائی رییس جمهور، موضوع کلانشهرهای آلوده را متناسب با سهم منابع انتشار در اولویت قرار داده است. مصوباتی داشته که قابلیت پایش و رصد باشند و مکررا پیگیری شوند.
سازمان در پنج ماه گذشته باتوجه به وظیفه قانونی خود گزارش دستگاه های اجرائی را دریافت و پس از صحت سنجی، برای هیات دولت و دستگاه های نظارتی ارسال می کند که با هدف افزایش شفافیت و سرعت جمع آوری گزارش ها و مدیریت داده ها سامانه قانون هوای پاک را در دست اجرا دارد.
مجموع اسقاط خودرو های فرسوده در سال ۱۴۰۳ تا حالا ۲۷۳ هزار وسیله نقلیه بوده است که البته با هدف پیش بینی شده در برنامه هفتم پیشرفت که باید ۵۰۰ هزار خودرو اسقاط شود، هنوز فاصله دارد.
توسعه انرژی های تجدیدپذیر هم از موضوعات اولویت دار دولت می باشد که برخی موانع با هدف تسهیل پروسه اجرای آن مرتفع شده است و طی همکاری بین با ساتبا انتظار بر این است که توسعه نیروگاه های خورشیدی سرعت بیشتری پیدا کنند.
بسنده کردن به راهکارهای کوتاه مدت و اضطراری نمی تواند پاسخی درخور، مناسب و پایدار برای رفع اشکال آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور پیش روی ما قرار دهد.
ما در سازمان حفاظت محیط زیست به «آلودگی هوا» به مثابه یک مسئله فرابخشی نگاه می نماییم و متناسب با آن بصورت مستمر برای هماهنگی و اقدام دستگاهها در قالب قوانین و اسناد بالادستی تلاش می نماییم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب