پاسخ منفی شورای اقتصاد به تولید سواری دیزلی بعلاوه سند
به گزارش گل اركیده به دنبال مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و ۱۳ دانشگاه برتر كشور و سایر دستگاه های ذیربط با تولید سواری دیزلی در ایران شورای اقتصاد در پاسخ به نامه رئیس سازمان محیط زیست اعلام نمود كه با عنایت به آلایندگی بالای خودرو های دیزلی و قرار گرفتن آلاینده های مذكور در لیست تركیبات سرطان زا «طرح جایگزینی ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده ناوگان كرایه برون شهری با خودروی سواری دیزلی» از دستور كار شورای اقتصاد خارج شده است.
به گزارش گل اركیده به نقل از ایسنا، در خرداماه سال جاری بود كه عیسی كلانتری رئیس سازمان محیط زیست از درخواست «مركز تحقیقات موتور ایران خودرو» برای دریافت مجوز زیست محیطی تولید سواری دیزلی اطلاع داد و اعلام نمود كه «بررسی كارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست نشان داده است كه موتورهای دیزلی بسیار آلوده كننده هستند و تركیبات آلایندگی آن بخصوص ذرات معلق سرطان زاست ازاین رو این سازمان قطعا با ورود موتور دیزل به ناوگان سواری مخالف است و امیدواریم كه هیچ دولتی حاضر نشود كه مجوز ورود ناوگان دیزل سواری را به جاده ها و شهرهای كشور صادر كند.»
به دنبال طرح این موضوع، كنسرسیوم دانشگاه های برتر كشور هم با تولید سواری دیزلی مخالفت كرد و محسن ناصری - مجری كنسرسیوم پژوهشی دانشگاه های برتر كشور- به ایسنا اظهار داشت: با عنایت به سهم بالای دیزل سوزها در تولید آلاینده ناكس ضرورتی ندارد كه سازمان حفاظت محیط زیست با تولید سواری های دیزلی موافقت كند، ضمن اینكه انتشار گازهای آلاینده از خودرو های دیزلی سبب شده خیلی از كشورهای دنیا حركت به سمت دیزل ها را منتفی كنند. در اروپا هم برنامه تولید خودرو های تولید سواری های دیزلی با سرعت قابل توجهی رو به افول است و حتی ورود دیزلی ها به خیلی از شهرهای اروپایی با ممنوعیت و محدودیت مواجه است.
تعدادی از استادان دانشگاه و فعالان محیط زیست هم ضمن ابراز مخالفت با تولید سواری دیزلی در كشور، خطرات بهداشتی و محیط زیستی ناشی از این دستگاه ها را تشریح كردند. یوسف رشیدی - عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص آلاینده های زیست محیطی - قبل از این به ایسنا گفته بود كه مطالعات سازمان بهداشت جهانی ثابت می كند كه دود دیزل سرطان زاست و همین یك دلیل كافی است كه سازمان حفاظت محیط زیست و دولت با تولید سواری دیزلی مخالفت كند، اگر سواری دیزلی تولید شود، عقب گردی در حوزه محیط زیست ایران رخ می دهد.
وزارت بهداشت هم یكی از مخالفان جدی تولید سواری دیزلی در ایران است. به صورتی كه عباس شاهسونی - رئیس گروه سلامت هوای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت - با اشاره به این نكته كه خودروهای سواری دیزلی ۲۰ برابر بیشتر از خودرو های بنزینی ذرات معلق تولید می كنند، اظهاركرد: علاوه بر میزان بالای ذرات معلق تولیدی توسط سواری دیزلی، مشكل دیگر تولید آلاینده ناكس است. این آلاینده - كه متشكل از «مونوكسید نیتروژن» و «دی اكسید نیتروژن» است - پیش ساز آلاینده ازن است و می تواند تهدیدی جدی برای كودكان، زنان باردار، سالمندان و... باشد.
همچنین مهدی دوزندگان - كارشناس ارشد مكانیك - با تاكید بر اینكه آلودگی مشكل اول خودرو های دیزلی است به ایسنا گفته است كه در سال ۲۰۱۲ سازمان بهداشت جهانی اعلام نمود كه «دود دیزل» آلاینده سرطان زای گروه اول تشخیص داده شده است، به صورتی كه هم رده با مواد رادیواكتیو قرار می گیرد.
در این میان نكته جالب توجه آن بود كه مركز تحقیقات موتور ایران خودرو به دنبال آن بود كه مبحث سواری دیزلی را در شورای اقتصاد مطرح كند اما سه روز پیش نامه ای از جانب وزارت نفت به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده كه نشان داده است این درخواست از جانب شورای اقتصاد مورد پذیرش قرار نگرفته است و به باعث جلسات مشترك وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان حفاظت محیط زیست این مورد از دستور كار شورای اقتصاد خارج شده است.
در بخش هایی از نامه كه از سوی وزارت نفت به سازمان محیط زیست نوشته شده، چنین آمده است: «با توجه به نامه وزیر نفت به سازمان برنامه و بودجه در مورد دریافت «مصوبه شورای اقتصاد برای طرح جایگزینی ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده ناوگان كرایه برون شهری با خودروی سواری دیزلی، به استحضار می رساند آلایندگی بالای خودرو های دیزلی و قرار گرفتن آلاینده های مذكور در لیست تركیبات سرطان زا توسط سازمان بهداشت جهانی از تابستان ۱۳۹۱ همینطور هزینه های بالای پالایش تولید و توزیع سوخت دیزل با رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۶ و موارد مندرج در نامه سازمان حفاظت محیط زیست باعث مخالفت نمایندگان سازمان برنامه و بودجه با این طرح در جلسات مشترك با مدیركل برنامه ریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت و نمایندگان امور انرژی سازمان برنامه و بودجه بود و بنابراین پشتیبانی از تولید این محصول در چارچوب طرح های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر از دستور كار شورای اقتصاد خارج شده است.»
به گزارش گل اركیده به نقل از ایسنا، نخستین خودروی سواری دیزلی در سال ۱۹۳۳ توسط سیترون با نام Rosalie تولید شد. بعد از این مرحله بود كه شركت های مرسدس بنز، ایسوزو، فولكس واگن و پژو هم دست به تولید خودرو های سواری دیزلی زدند. در سال ۱۹۹۲ حدود ۱۷ درصد از كل بازار تولیدات خودرو مربوط به خودرو های سواری دیزلی بود. از دهه ۹۰ میلادی با اضافه كردن سیستم هایی مانند كنترل الكترونیكی پاشش سوخت و استفاده از سوخت زیست دیزلی (biodiesel) تغییراتی در قدرت، بازده و آلایندگی موتورهای دیزلی به وجود آمد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب