هشدار كارشناسان در گزارش گل اركیده؛

فیلتر دوده را هوا كردند، مراقب اسقاط باشیم

فیلتر دوده را هوا كردند، مراقب اسقاط باشیم

به گزارش گل اركیده فعالان محیط زیست می گویند با عنایت به اثرگذاری دوچندان اسقاط ناوگان فرسوده نسبت به نصب فیلتر دوده در كاهش آلودگی هوا، چرا هیچ واكنشی نسبت به طرح درحال تصویب ساماندهی صنعت خودرو  نمی شود.


خبرگزاری مهر، گروه جامعه: طی روزهای اخیر اسحاق جهانگیری با درخواست یكی از شركت های خودروساز دیزلی درمورد لغو مصوبه «الزام خودروسازان به نصب فیلتر دوده روی خودرو های دیزلی» موافقت نمود. این دستور جهانگیری، اعتراضات گسترده ای را از جانب نهادها و افراد مختلف ازجمله كارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست به همراه داشت.
آلودگی هوای كلانشهرها كه تبدیل به یكی از چالش های اصلی محیط زیست كشور شده است، طی سال های گذشته توجهات بسیاری را به خود جلب كرده است. كارشناسان این حوزه راهكارهای مختلفی را برای كنترل و كاهش این معضل محیط زیستی عرضه كردند كه نصب فیلتر دوده در نهادهای تصمیم گیر مورد توجه بیشتری قرار گرفت. حال این سؤال پیش می آید كه آیا باید عدم نصب فیلتر دوده را برابر با شكست در كاهش آلودگی هوا بیان كرد؟
آلودگی هوای كلانشهرها بعنوان یك مشكل اساسی شناخته شده و لازم است علت و چرایی اتفاق چنین پدیده ای بیان شود. شناخت مساله یا به عبارتی شناخت علت آلودگی هوا در دو سؤال نهفته است: چه آلاینده ای سبب آلودگی هوا شده است؟ چه منابعی منجر به انتشار این آلاینده شده اند؟
محمد كاظمی، پژوهشگر حوزه سیاستگذاری محیط زیست در اینباره توضیح داد: ذرات معلق ریز (PM۲.۵) عامل اصلی آلودگی هوای كلانشهرها است كه این مساله در گزارش های مختلف ایران و جهان تأیید شده است. درمورد شناخت منابع انتشار این آلاینده، تحقیقاتی تحت عنوان منشأیابی ذرات معلق انجام می شود كه این كار برای شهر تهران در مطالعات اندكی صورت گرفته است. نتایج بررسی های كارشناسی نشان داده است كه وسایل حمل و نقل با اختصاص سهم ۶۵ درصدی، بیشترین نقش را در انتشار ذرات معلق ریز دارند كه نیمی از این آلاینده تنها از ناوگان فرسوده منتشر می شوند.
وی افزود: با عنایت به نقش بالای وسایل حمل و نقل در آلودگی هوا، ضروری می باشد راهكارها بیشتر به سمت ناوگان حمل و نقل متمركز شوند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشند.
ازجمله راهكارهایی كه در تجربیات موفق جهانی و گزارشات مختلف فراگیر است، می توان به اسقاط و از رده خارج كردن ناوگان فرسوده، نصب فیلتر دوده روی خودرو های دیزلی، جایگزینی موتورسیكلت­های برقی و انژكتوری، ارتقای سطح كیفیت سوخت مصرفی خودرو ها، استفاده از سوخت­های جایگزین شامل: CNG، LPG و الكتریكی، نصب كاتالیست روی خودرو های بنزینی و طرح­های مدیریت ترافیك شامل توسعه حمل و نقل عمومی پاك مانند مترو و منطقه كم­ انتشار (LEZ) اشاره نمود.
این پژوهشگر حوزه سیاستگذاری محیط زیست تصریح كرد: با عنایت به محدودیت های منابع مالی، تكنولوژیكی و ساختاری، امكان انجام تمام راهكارها وجود ندارد و ضروری می باشد راهكاری انتخاب گردد كه درعین صرف هزینه كمتر، اثربخشی بیشتری داشته باشد. از این رو ارزیابی هزینه-فایده (Benefit-Cost) صورت گرفته كه مطابق نتیجه این ارزیابی، اسقاط ناوگان فرسوده بعنوان بهترین راهكار شناخته شد؛ به صورتی كه با اسقاط خودرو ها فرسوده حدود ۳۰ درصد از ذرات معلق (آلاینده اصلی هوا) شهر تهران، كاهش خواهد یافت. قابل توجه است، نصب فیلتر دوده طبق این محاسبات، تنها تأثیر ۴ درصدی در حذف ذرات معلق دارد.
كاظمی خاطرنشان كرد: قوانین و مصوبات موجود در زمینه اسقاط طی سال های گذشته نتوانسته اتفاق مثبتی در پیشرفت اسقاط ایجاد كند، از این رو نمایندگان مجلس درحال تصویب طرحی تحت عنوان «ساماندهی صنعت خودرو» هستند كه ماده ۹ مكرر این طرح درمورد اسقاط ناوگان فرسوده است. اما متأسفانه ماده مذكور تمام ناكارآمدی های قوانین قبلی را عیناً تكرار كرده كه این مساله نه تنها كمكی به اسقاط نمی كند بلكه زمینه ایجاد قوانین مؤثر را سلب می كند؛ چون كه این قانون محل تامین مالی پایدار اسقاط خودرو فرسوده را مشخص نكرده است.
وی خاطرنشان كرد: قوانین قبلی تنها واردكنندگان خودرو را موظف به خرید گواهی اسقاط كرده بودند كه با عنایت به وضعیت نامتعادل اقتصادی این دسته از خریداران نتوانستند سبب ثبات بازار فعال اسقاط شوند. از این رو پیشنهاد می شود كه واردكنندگان قطعات خودرو بعنوان یك بازار پایدار و با وضعیت اقتصادی باثبات به ازای واردات قطعه به ارزش ۲۰ هزار دلار، یك گواهی اسقاط از مراكز اسقاط خریداری كنند.
اكنون با عنایت به اهمیت دوچندان اسقاط خودرو نسبت به فیلتر دوده، عدم پرداختن به این مساله در مورد اسقاط ناوگان فرسوده می تواند به مراتب خطرناك تر باشد. آیا كسی یا حتی نهادی از طرحی تحت عنوان «ساماندهی صنعت خودرو» خبر دارد؟ نكته قابل توجه اینكه با وجود نگرانی نهادهای مسئول درمورد رشد بی رویه ناوگان فرسوده، هنوز اقدام مشخصی ازسوی آنها برای ورود به این ماده قانونی صورت نگرفته است.
حال باید منتظر ماند و دید كه به مانند فیلتر دوده، درمورد اسقاط فرسوده ها هم كه به مراتب اثرگذاری بیشتری در كاهش آلودگی هوای كلانشهرها دارند، عقبگرد خواهیم داشت؟ برای این كه چنین اتفاقی نیفتد لازم است كارشناسان و مسؤلان این حوزه به سراغ مجلس رفته و اصلاح ماده ۹ مكرر این طرح را خواهان شوند تا تامین مالی پایداری برای اسقاط خودرو مشخص شود.

1398/07/09
14:35:01
5.0 / ۵
4351
تگهای خبر: آلاینده , آلودگی , شركت , كلانشهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است